I feel like a liar!

I’m so upset at the moment!

Idag träffade jag min husläkare för att förlänga sjukskrivning. Jag har varit sjukskriven i 3 år nu och har aldrig haft ett problem med detta. Men några månader sedan ringde min handläggare på fk och sa att jag behöver en läkare som jag kan träffa hela tiden för att hon har tänkt att jag kanske kan få sjukersättning istället snart. På VC här har de ingen fast anställd läkare sa jag bytt till en annan klinik här.

Han var trevligt första gången jag träffade han och det var ingen problem med sjukintygen alls. Jag sa att jag skulle till spine center.

Idag frågade han om jag hade varit till spine center. Ja förra veckan, sa jag. Men jag har inte journalen från de, jag kan inte sjukskriva dig utan det!

Men du sa inte till mig förra gången att du vill ha den, sa jag. Annars kunde jag ha sagt nånting till de! Då började jag gråta som fan. Jag kunde inte sluta! Jag skrikade Jag har tillräckligt med ryggen utan att få ett problem med det här med! Okej okej, sa han. Jag kan få journalen om jag skriver ett brev till de. Jag sjukskriva dig.

Herregud vad är det som händer inom vården här i sverige? Han var inte ens intresserad av vad spine center sa. Jag kände mig så värdelös och att jag bara gå runt och tycker det är roligt att ha ont hela tiden och kan inte göra ett jävla skit själv!

Tror de att vi tycker att det är roligt att inte kunna jobba och måste vara hemma hela tiden ensam med inget att göra? Tror de det, verkligen? Jag bara undrar nu för att jag har läst väldigt mycket om sånt här den senaste veckorna.

~ by pipkinera on March 18, 2013.

8 Responses to “I feel like a liar!”

  1. Usch! Jag känner igen det! Och vi som vet hur det är vet att det är största sorgen när ryggen inte bär. Att inte kunna sköta sig själv, hus och hem. Att inte kunna sitta på en middag, inte gå på bio och inte kunna jobba. Så du har inte bara tråkigt – du blir fattig också! Vi är många som vet och vi är många, eller ganska många, eller kanske inte så många egentligen men väldigt envisa är vi som jobbar för att förändra inställningen till sjuka och arbetslösa. Vi ger oss inte! Du är inte ensam!

    • Tack Lisbeth! Jag tycker att vi är många som blir behandlad väldigt fel. Det är inte rätt att vi måste kämpa med läkare och fk för att blir trodd. Bara för att man kan inte se att vi är sjuka.

      Jag var på en begravning några veckor sen och efter det sa en gammal dam till mig “är du skadad?” Om hon kunde se varför kan inte fk och läkare? Det är helt fascinerad hur de inom vården behandlar oss.

      Jag fortfarande mår dålig över det. Jag måste ringa fk och orkar helt enkelt inte för att jag kan inte ta en annan fight just nu. Fast jag har en jätte bra handläggare.

      Som jag har hört så många gången på våran grupp. Man måste vara frisk för att vara sjuk.

  2. Håller med Lippe!
    Jag blir så arg på att det finns alldeles för många inom sjukvården som saknar empati, även om de inte vet exakt hur besvärligt vi har det så kan de i alla fall visa medkänsla, det kostar ingenting.
    Det är verkligen urtrist att bara vara hemma hela tiden (har just skrivit om det i min blogg) och att inte kunna jobba är så fruktansvärt att man ibland blir tokig. Jag tror inte att det är någon av oss “ryggisar” som skulle välja det här livet om vi kunde välja, alla vill väl vara friska och klara sig själv. Du behöver inte alls känna dig värdelös, det är läkaren som säger så som borde känna sig värdelös över att göra sina patienter upprörda i onödan.
    Fortsätt kämpa! Styrkekramizar till dej ❤

    • Jag förväntar mig inte heller att folk ska förstå precis hur det är att ha vart liv och smärtan men om vi går inom behandling som gör fruktansvärt ont och äta massor med tabletter som är inte bra för kroppen så borde en husläkare tänker lite.

      Han hade ingen rätt att få mig att känna mig som jag gjorde! Jag har träffat 4 ortoped läkare, går på smärtkliniken minst en gång i månaden (en 4 timmars resa för mig), får en lång spruta i ryggraden med en medication som är inte bra för kroppen varje tredje månad och nu på Spine Centre! Ja… Jag tycker det är roligt!

      • Som sagt så verkar vissa läkare sakna empati. Jag träffade en sån läkare en gång när min mage hade krachat helt. Magen var svullen så jag såg höggravid ut, jag hade en fruktansvärd värk och jag hade feber. När han frågade om det var något jag undrade över så sa jag såklart att jag funderade på varför det var som det var. Då svarade han att “du vet vi kirurger vi skär mest, de stora tänkarna det är medicinarna, så du kan inte ställa så svåra frågor till mej”. NÄMEN NÄHÄ, vad ska jag då fråga om, vad har du för utbildning, trivs du bra på jobbet eller vad då. En del läkare är helt enkelt född till puckon tror jag :@
        Vad gär du på smärtkliniken?
        Hoppas du har en någolunda bra dag!

        • Men herregud! Det är precis han du ska fråga! Jag trodde att om man skär människor måste dem kunna väldigt mycket! Känns som det är inte riktigt så. Visst de kan inte allt men om han skära ryggen så måste han har kapacitet att svara på dina frågor! Tycker det är lite läskigt!

          Jag går på uddevalla sjukhus smärtenheten. De är så duktiga och trevliga där. Första gången fick jag träffa läkaren i 2 timmar! Jag kan ringa när som helst om jag har ett problem. Just nu träffa jag smärtpsykologen ganska ofta för att jag kan inte hantera smärtan så bra och har varit ganska nedstämd.

          Hon hjälper mig väldigt mycket och jag har gjort små framsteg tack vare henne.

          Går du på en smärtklinik?

          • Ja, man kan ju tycka att det är en kirurg ska ha mer vett än så 😛
            Låter ju jättebra med smärtklinik och nej jag har aldrig varit på någon sådan. Nä, det är inte alltid så lätt att hantera smärta så det måste vara super att få prata om det med en kunnig människa.
            Såg en massa bra länkar på vår grupp på FB, där fanns det info om operationer gällande SRS mm. Kanske nåt du skulle kolla om du inte redan har gjort det 🙂

Leave a Reply

 
Wonky Parathyroids

The true story of Tex and his Posse, my wonky parathyroid glands

whynot2014

YOLO... Or do you?

Hypothyroidism Sucks

One girl's journey with hypothyroidism, health and everything in between.

thyroideva

A topnotch WordPress.com site

tonydavidwood

Just another WordPress.com site

ouchisanunderstatement

A Journal - Exploring Alternatives to Surgery - L5-S1 Disc Herniation

POCKETHEXORNA

Bad Backs, Baking , Jewelry Making and anything else that pops up in my head

Everything happens for a reason

Bad Backs, Baking , Jewelry Making and anything else that pops up in my head

Bad Backs, Baking , Jewelry Making and anything else that pops up in my head

Smärtbloggen

Bad Backs, Baking , Jewelry Making and anything else that pops up in my head

Malins blogg

Bad Backs, Baking , Jewelry Making and anything else that pops up in my head

Här ifrån och vidare...

Bad Backs, Baking , Jewelry Making and anything else that pops up in my head

Senan som håller upp arselet

Min resa mot bättre rygghälsa, före och efter steloperation i ländryggen

STACEYPALMS

Just your average girl, with above average dreams and a not so average running life

Learning to Deal

The Merry-Go-Round of Life

ediblesubstance

A foodie's thoughts

