Uddevalla Pain Clinic (Uddevalla smärtklinik)

I have titled this blog with my pain clinics name because I think they are amazing there. Every single person there cares, listens and tries to help. When I’m there I feel very calm and safe.

My doctor who gives me my injections in my back is so so nice and really listens and tries to explain things in a way I will understand.

If you read my blog yesterday you will know I was there today for a new injection.

I talked to my doctor for about 15-20 minutes without feeling any stress or that he didn’t have time.

He explained to me that the last 2 times I’ve had the injection he has gone in lower down in my spine (L4-L5) because the second to last time he tried going in at L3-L4 he couldn’t get the needle in properly because I move a lot when he puts the needle in even though I’m *asleep *. I react to the pain every time he tries but the last 2 times ut was too much.

This time he has gone in from the left side instead at L3-L4. So far i don’t have any pain at from it which is very unusual! I wonder how much pain medication I got!

I also talked to him about what the spine center said. He has explained the other type of injection they are thinking of giving me. They can go in in 2 places. One is in between the vertebrae, well more in between the boney things that stick out. The pain can be coming from there, if they aren’t moving how they should be. Or they can go directly into the discs, if it’s that one then they will do it to see if the pain is coming from them, and which one. I asked if I’d have to be awake for it and he just did a little grin and I understood that the answer was yes! I will never manage that, and he knows that.

He also thinks I should go to strängnäs back clinic and get another opinion about a spine fusion. I am not so sure. Not yet anyway. I want to see what the spine centre say first.

So, now I have even managed a little walk today and I usually can’t even think about it for a few days after my injections!

~ by pipkinera on March 26, 2013.

4 Responses to “Uddevalla Pain Clinic (Uddevalla smärtklinik)”

  1. Härligt att det gick bra idag, du som var så nervös. Det är bra när man känner att man blir bra omhändertagen och att man känner sig trygg. Håller mina tummar och tår för att injektionen ska fortsätta hjälpa så bra som den verkar göra nu 🙂
    Fattade jag rätt om att läkarna kan göra två slags undersökningar för att ta reda på vad som är fel i ryggen, det ena är att gå emellan benutskotten i ryggen och det andra är direkt i disken? Jag har gjort en blockering i leden mellan ryggen och höften i bäckenet samt att jag har gjort en diskografi. I diskografin gick de direkt in i disken och sprutade in kontrast samt bedövningsmedel. Under båda undersökningarna var jag vaken men fick smärtstillande via kanyl och dessutom sprutade de bedövningsmedel på huden innan de började sticka med de längre nålarna. Som jag fattade så var anledningen till att man måste vara vaken för att man ska kunna tala om ifall man känner igen smärtan som de stimulerar genom att spruta in kontrast i disken.
    Undersökningen var inte speciellt rolig, det kan jag säga utan att överdriva, men det var inte så att jag inte kunde hantera det. Dessutom var narkospersonalen helt underbara eftersom de såg på mig när jag hade för ont och då fick jag mer smärtlindring. Efter undersökningen fick jag också sömnmedel så jag fick vila bort smärtan lite.
    Jag resonerade som så att om detta innebär att de kan ta reda på vad som är fel i ryggen då får det vara värt det.
    Eftersom du känner förtroende för din läkare och vad han säger så tycker jag att du ska lyssna på honom och be om en andra bedömning i Strängnäs, men du får väl fundera på det ett tag 🙂

    • Ja, det var precis vad jag sa på engelska! 🙂 Och var min läkare sa till mig igår. Jag vet att det kommer att bli värt det men jag vet inte om jag kan klara det! Jag kan inte ha den här sprutan som jag fick igår utan narkos. De har försökt 2 gånger nu. Han sa igår att jag är väldig smärt känslig nu efter så många år med mycket smärta. Det finns ingenting de kan göra om det heller.

      Jag ska inte ringa strängnäs än. Jag vill se vad spine center vill prova först. Om jag är inte nöjd då ska jag ringa till strängnäs.

      Har inte så mycket ont idag som jag brukar ha efter sprutan. Kanske för att han gick in på vänster sidan. Den mesta av mina problem i ryggen är på höger sidan.

      • Jamen se där du fattade jag engelska rätt 😀
        Jag har också mest problem på höger sida så när läkaren gjorde diskografin gick han in på vänster sida.
        Jo, det kan ju vara bra att få slutgiltigt besked från det ena innan man börjar kontakta något annat så det förstår jag. Om du funderar på diskografi längre fram så är det bara att fråga på, du kan få mitt nummer om du vill. Skickar det i så fall via QK 🙂
        Skönt att injektionen verkar ha hjälp dig bra i alla fall, du kanske får en hyfsad påsk ändå 🙂

        • Jag kommer säkert att ha många frågor om en diskografi om de nu bestämmer att jag borde ha en! Skit va jag blir nervös när jag tänker på det och de har inte bestämt nånting än! Lol Så tack för alla hjälp i förhand! 😉

          Har jätte ont idag och orkar inte med så mycket och glömde jag att ta mina tabletter kl.15,det hjälpte inte. Jag tror jag fick mycket smärtlindring igår med narkos grejen.

Leave a Reply

 
Wonky Parathyroids

The true story of Tex and his Posse, my wonky parathyroid glands

whynot2014

YOLO... Or do you?

Hypothyroidism Sucks

One girl's journey with hypothyroidism, health and everything in between.

thyroideva

A topnotch WordPress.com site

tonydavidwood

Just another WordPress.com site

ouchisanunderstatement

A Journal - Exploring Alternatives to Surgery - L5-S1 Disc Herniation

POCKETHEXORNA

Bad Backs, Baking , Jewelry Making and anything else that pops up in my head

Everything happens for a reason

Bad Backs, Baking , Jewelry Making and anything else that pops up in my head

Bad Backs, Baking , Jewelry Making and anything else that pops up in my head

Smärtbloggen

Bad Backs, Baking , Jewelry Making and anything else that pops up in my head

Malins blogg

Bad Backs, Baking , Jewelry Making and anything else that pops up in my head

Här ifrån och vidare...

Bad Backs, Baking , Jewelry Making and anything else that pops up in my head

Senan som håller upp arselet

Min resa mot bättre rygghälsa, före och efter steloperation i ländryggen

STACEYPALMS

Just your average girl, with above average dreams and a not so average running life

Learning to Deal

The Merry-Go-Round of Life

ediblesubstance

A foodie's thoughts

