Min saftig morotskaka!

Den är super saftig och gott. Jag fick originalt receptet på nätet men har andrat det lite.

image

image

Ingredienser :

2 ägg
3dl strösocker
4dl riven morötter
1dl rapsolja
1tsk bakpulver
1tsk bikarbonat
2tsk kanel
1/2tsk salt
3dl vetemjöl

Glasyr:

50g smör
100g philadelphia ost
2dl florsocker
1msk citron saft

Vispa äggen och strösocker pösigt. Tillsätt morötter och olja och vispa några sekunder.
Blanda torra ingredienserna och rör ner i smeten så det är väl blandat.
Smöra och bröa en springform cirka 24cm och häll smeten i formen. Grädda längst ner i ungen på 175° i cirka 40 minuter. Låt svalna.

Rör alla glasyr ingredienser och bred över kakan. (du kan dubbla glasyr ingredienser om du vill ha mer)

Jättelätt och super gott till ett kopp kaffe!

~ by pipkinera on April 16, 2013.

7 Responses to “Min saftig morotskaka!”

  1. Mums 🙂 Den där kakan ska jag baka när jag äntligen fått till mitt kök 😛
    Morotskakor är jättegoda, även banankakor är goda. Jag har aldrig bakat banankaka men har ätit dem, finns säkert recept på google.

    • Har aldrig smakat banankaka. Smaka det mycket banan, eller?

      • Nä jag tycker inte att det smakar så mycket banan, mer som en söt bismak 🙂 Du får väl testa 😉

        • Det ska jag säkert göra 🙂 Älskar att baka, då mår jag bra i huvudet och har nåt annat att tänka på. Självklart måste jag göra det på en “bra” rygg dag och Peter måste lägga in den i ungen och ta ut den. Önskar att vi hade en inbyggd ung som är högre upp.. Men men allt kostar pengar.

          • Ja gör det och glöm inte att tala om hur den blev 🙂 I vårt nya kök kommer vi ha en inbyggnadsugn i lagom nivå, det ska bli superskönt. Ugnen var inte så dyr, jag tror vi betalade 2700kr för den, men sen tillkommer ju skåpet såklart 😛

  2. Gud så god den ser ut, tänkt om man hade en bit av den nu när man ligger och har ont i dumryggen

Leave a Reply

 
Wonky Parathyroids

The true story of Tex and his Posse, my wonky parathyroid glands

whynot2014

YOLO... Or do you?

Hypothyroidism Sucks

One girl's journey with hypothyroidism, health and everything in between.

thyroideva

A topnotch WordPress.com site

tonydavidwood

Just another WordPress.com site

ouchisanunderstatement

A Journal - Exploring Alternatives to Surgery - L5-S1 Disc Herniation

POCKETHEXORNA

Bad Backs, Baking , Jewelry Making and anything else that pops up in my head

Everything happens for a reason

Bad Backs, Baking , Jewelry Making and anything else that pops up in my head

Bad Backs, Baking , Jewelry Making and anything else that pops up in my head

Smärtbloggen

Bad Backs, Baking , Jewelry Making and anything else that pops up in my head

Malins blogg

Bad Backs, Baking , Jewelry Making and anything else that pops up in my head

Här ifrån och vidare...

Bad Backs, Baking , Jewelry Making and anything else that pops up in my head

Senan som håller upp arselet

Min resa mot bättre rygghälsa, före och efter steloperation i ländryggen

STACEYPALMS

Just your average girl, with above average dreams and a not so average running life

Learning to Deal

The Merry-Go-Round of Life

ediblesubstance

A foodie's thoughts

